Hem > Nykterserru > Nykterserru..platsen jag hatar och älskar.

Nykterserru..platsen jag hatar och älskar.

flySolen lyste mig i ögonen, bländande ljus och vacker. Tjärnen framför mig låg stilla och på den motsatta sidan av vattnet kunde jag se hur en älgko och hennes kalv sträckte halsarna för att nå fram över myrkanten till det svalkande blå.

Det enda ljud jag hörde, var ett stilla porlande vatten från bäcken som ledde vidare ner i vildmarken. Björnen och vargen levde här. Just där jag valt att sitta. Stilla fanns de omkring mig.

Min längtan hit var så stor.

Så mitt i denna värld öppnade jag alltid min flaska.

Jag satt där. Drack. Jag drack till jag inte längre behövde. Inte kunde mer.

Delade min sång om ensamhet med ingenting. Mitt i detta vackra gjorde jag det fult.

Det spelade inte någon roll för mig vart jag befann mig när jag drack. Jag kunde varken uppskatta eller se någonting av det vackra.  Jag sökte mig  till det tysta.

Emellanåt kunde jag ursäkta mina resor ut i vildmarken med att jag älskade ensamheten, Skogen och lugnet.

Men jag skulle aldrig varit där utan någonting att dricka. Aldrig.

Det var en av mina stora kärlekar i livet. Att vara i skogen. Flugfiska med mina vänner. Känna lugnet.

Till slut blev det också bara en tillflyktsort där jag kunde dricka och använda. Så jag tog bort det vackra. Som vanligt.

Det jag rörde vid förlorade snabbt det fina.

Som alkoholist och narkoman förstör jag allt. Inte bara vännerna jag har omkring mig, eller mig själv. Jag förstör även de platser dit jag sökt mig för att kunna dricka och använda. Det gör mig så sorgsen och ledsen.

De vänner jag fiskade med och som delade min kärlek till naturen och skogen. Orkade inte. Det är naturligt att de försvann. Jag förstår det.

Många är de resor vi gjorde tillsammans där jag förstörde det vackra. Stunder när deras tålamod sträcktes ut till oändlighet. För att till slut brista.

Så många platser jag älskat är idag på något sätt så förknippade med att dricka och använda, att jag inte längre kan åka dit. Inte längre kan tillåta mig att älska att vara där.

Det är tragiskt och någonting jag sörjer.

Det är som att ha förlorat en nära vän.

Vem vet. En dag kanske. Jag återvänder.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. Misse
    4 november, 2013 kl. 08:51

    Som vanligt vackert skrivet, hoppas den nyktra Stefan kan ta tillbaka de fina platserna att njuta av. kram

  2. patrik
    5 november, 2013 kl. 08:28

    Dom gånger Stefan som vi va ute å fiska, så va det inte alltid som vi vart för fulla utan det fanns stunder vi satt å bara pratade och inte ens doppade flugan.. kommer du ihåg? sen så är det som du skriver, att det va kantat av alkohol och en jävla massa bärs. du va inte ensam om det.. men du kanske drack lite mera än oss andra och stoppade inte som vi.- men jag kommer alltid älska dig som en bror och du har gjort så mycket för mig och vi har haft så otroligt mycket roligt ihop, och jag ångrar ingenting och du tar som mig allt som en erfarenhet i livet å vi tar väl kanske lärdom av det. Väntar fortfarande på det där samtalet om att ta en fika. jag vill å vet att du vill men vågar vi ?…. kram brossan..

    • 5 november, 2013 kl. 09:05

      Jag har så jäkla mycket kärlek till dig Patrik. Du är verkligen min broder. Jag minns alla våra samtal och hur närmaste vänner vi var. Jag saknar dig så mycket och, ja, det börjar bli dags att våga träffas. Ta tjuren vid hornen. Många kramar min kära vän.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

