Hem > Nykterserru > Nykterserru..You are a good man, Charlie Brown.

Nykterserru..You are a good man, Charlie Brown.

CharlieBrownVi kände egentligen inte varandra. Men formen krävde att vi  låtsades göra det. För gamla stunders skull.

Hon log mot mig. Sådär, lite överseende. På samma sätt som man ser på ett barn man tror inte förstår.

– Jag vill vara en bra man, sa jag.

Hon såg på mig frågande och med en uppmaning att vara uppriktig.

– Jag menar inte så, sa hon samtidigt som hennes blick för en stund flackade bort ifrån mig. ”Det jag undrar är vad är det du vill göra med ditt liv. Nu när du är nykter eller vad du nu kallar det”.

– Jag vill vara en bra man, svarade jag igen.

Vi var som två människor som stod på olika planeter i solsystemet. Jag är inte dum, även om jag ibland låter dig tro det. Jag förstod frågan.

Om den ställts till någon annan än en beroende, hade svaret möjligen varit annorlunda. Saken är att jag tror du kommer få samma svar från vilken nykter alkoholist eller narkoman du än frågar.

– Jag vill vara en bra man/kvinna.

Hon skrattade till, bara lite. Sen sa vi hej och kram och hon gick vidare på sin väg. Bort ifrån mig.

Det finns så många saker jag inte kommer att kunna bli bra på. Det är ok. Men när jag ser på dig, och låter dig komma in i mitt liv. Då vill jag vara en bra man.

Varje dag jag går in i livet, vill jag kunna se mig om på de dagar som gått och veta att jag gjort allt jag kan för att vara det bästa jag kan för mig själv och för de som lever med mig.

Låter det banalt och löjligt. Kanske. Men det skiter jag faktiskt i.

För min egen skull.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. Vera
    7 november, 2013 kl. 09:51

    Samma känsla, vilja, önskan som jag hade när jag blev nykter, och fortfarande har…en strävan efter att bli en så bra människa som jag bara kan. Egentligen den enda konkreta önskan jag har, att bli den människa det var ämnat att jag skulle bli. En strävan att varje dag kunna se mig i spegeln och tycka om den jag ser, vara sann mot mig själv. Det är då som jag är som bäst mot mina medmänniskor tror jag. Fint skrivet och med mycket igenkännande, kram!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

