Hem > Nykterserru > Nykterserru..Lögnen som hjälpte.

Nykterserru..Lögnen som hjälpte.

lie1I morse när jag stod i duschen och sjöng för mig själv, kom en tanke.

Om att älska mig själv. Eller rättare sagt, om att inte älska mig själv.

Det slog mig, att i mitt fall och kanske för andra. Så är insikten om att inte känna kärlek till sig själv det bästa som kan hända. Ett livsavgörande tillstånd.

Den dagen jag valde att sluta använda och dricka så var min kärlek till mig själv på den lägsta punkten någonsin i mitt liv. Jag visste att om jag skulle fortsätta vara det jag trodde var sant. Så skulle det inte vara värt en enda dag till.

Att vara en skitstövel som gör dåligt. Lever på andra. Skapar kaos och har ursäkter till allt.

Funkar bara så länge jag inte ser det själv.

Att inte älska mig själv blev plattformen jag stod på när jag ville förändras. Utan den insikten skulle jag antagligen stå kvar på samma ställe som igår. Olyckligt ovetande om att det fanns en annan man bakom lagren av lögner jag svept in mig i för att orka låta dig se mig.

Vetskapen om min egen lögn, blev sanningen som förde mig framåt.

Jag kan bli otroligt ledsen och rädd när jag inser hur lätt det är att fastna där. I en självvald ovisshet om vem jag är.

Att skruva på korken och låta bli att dricka är en förutsättning. Men det är inte det sista steget för att bli hel.

I 12-stegsprogrammet kallar vi det för att slå i sin personliga botten. Stunden och ögonblicket när vi inser att det inte längre finns någon annan väg i livet, än bort ifrån det. Livet vi lever just då.

Så jag tar ett litet steg varje dag. Genom att göra rätt. Tänka annorlunda och lämna ursäkterna bakom mig.

Lite ärligare, lite sannare. En dag i taget.

Vågar jag tro på att jag är värd att älskas. Av mig själv.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. Misse
    10 november, 2013 kl. 04:12

    Känna sig själv och älska sig själv med alla sina fel och brister är inte lätt, säkert kommer du stå där i duschen en morgon eller ligga i sängen för att sova en kväll och inse att du är den fina man du vill vara och att du är värd att älska. Sköt om dig //Misse

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

