Hem > Nykterserru > Nykterserru..förlorad stolthet.

Nykterserru..förlorad stolthet.

no-shame-2012-releasesJag minns tillfällen. Då suget efter att dricka var så stort att ingenting annat betydde någonting. Inte ens min värdighet. Den hade liten betydelse.

Han fyllde år. Den lilla killen.

Jag hade glömt att köpa någon present, så jag hade stoppat en hundring i ett kuvert. Snirligt skrivit grattis och hans namn.

Bakfull och eländig satt jag där på barnkalas. Han är fin den killen. Jag älskar honom.

Det var min sista hundring och det var fredag.

Jag minns att han var så glad för att vi var där. Åt tårta och firade honom. Han öppnade sina presenter ivrigt som ett barn gör.

Innan jag gick frågade jag om jag kunde få låna hundringen jag nyss gett honom. Mina ölpengar. Bolaget stängde snart. Abstinensen och suget var så stort att jag valde att förnedra mig så mycket.

Exakt så starkt är suget efter att få dricka eller använda när man är mitt i ett liv som alkoholist och narkoman. Så starkt, att all värdighet är utsuddad.

Jag tänker ofta på det här tillfället. Ser mig själv just då. Det händer att jag gråter för att jag inte kunde låta bli. Att be honom om pengar. En grabb. Som nyss fått en hundring av mig.

Jag älskar honom såklart. Idag är han glad för att jag är nykter och ren. Säkert förlåter han mig.

Men tillfällen som detta finns i tusental i mitt liv. Jag har svårt att förlåta mig själv för dessa stunder, där mitt beroende visade sig som starkast och gjorde mig till den jag var.

Idag lånar jag inte pengar. Varken till alkohol, droger eller annat.

Det är skönt.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. Vera
    20 november, 2013 kl. 09:06

    Min mamma fick min mormors sista hundring för att köpa mig en present när jag fyllde 15 år, den gick direkt till flaskan. Men aldrig att hon skulle valt bort mig om hon varit frisk. Det är en fruktansvärd sjukdom som drabbar så många runt omkring. Han förlåter dig som jag förlåtit min mamma. Varm kram, Vera

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

