Hem > Nykterserru > Nykterserru.. en jävla grå Jul.

Nykterserru.. en jävla grå Jul.

drunk-santaEn vit jul för ungarnas skull. Så vackert och vitt.

Kampanjerna på Facebook och över  hela Sverige haglar in.

”Ge dina barn en vit och alkoholfri jul”

Ett så fint och härligt budskap.

Det gör mig så förbannad att jag kokar av ilska.

Jag tänker på dessa ungar varje dag på året. Hur de lider. Jag är ett av de barnen och kanske är också du det. Eller så känner du en kompis som när ni var små, hade föräldrar som var alkoholister och narkomaner.

Julafton är bara en av många dagar.

Jag var full på Julafton och hade det räckt med det hade allt varit ganska så mindre jävligt. Men jag var även full alla andra dager.

Så det finns inte en jävla unge i det här landet som önskar sig en vit Jul. De önskar sig ett vitt liv.

Jag läser och ser kampanjer runt om i tidningar och på forum som Facebook där välvilliga människor skriver och uppmanar om att barnen är förtjänta och behöver en alkoholfri Jul.

Ja självklart. Men inte mer än vad de behöver det resten av årets dagar.

Så vem är det dessa kampanjer vänder sig till.

De som tar ett glas glögg, en grogg eller whisky och ett glas vin till maten kanske lyssnar. Väljer att låta Julen bli alkoholfri och vit.

Vad vackert och fint. Men dessa människor skulle inte få några konsekvenser av att de dricker. Inte deras barn heller.

Vi alkoholister då. Skulle vi låta bli att dricka för att vi såg en kampanj på FB eller ett meddelande på baksidan av en buss.

Självklart inte. Vi super varje dag och hur medvetna vi än är om skiten runt omkring oss så fortsätter vi. Varför ?

För att vi är alkoholister och narkomaner. Det är vår sjukdom.

Så vem är det som mår bra av dessa kampanjer. Antagligen de som för en stund behöver stilla sitt samvete och tro att de gör någonting viktigt. Som att säga åt alkoholister att låta bli att dricka.

Sätta sig själva på en piedestal och säga; Titta vad jag är duktig som kan tala om för er hur ni ska vara.

Vi vet det.

Vi är alkoholister och vi vet det.

Barn och människor lider varje jävla dag. Inte bara på Julafton.

Bry er då också och hjälp varje dag. Det är att bry sig.

Om du får stilla ditt eget ego av att tro att du gör bra. Det skiter jag i.

Barn lider varje dag, för att deras föräldrar lider och inte får hjälp.

God Jul..  och kram till både barn och föräldrar som lider i alkoholism.

// S

Kategorier:Nykterserru
  1. 23 november, 2013 kl. 12:18

    Banne mig det bästa jag läst på länge…bra skrivet.

  2. 24 november, 2013 kl. 01:31

    Undrar stilla om det inte är bättre om vi alla hjälps åt att sprida detta budskap ”En vit jul”. För många är det kanske en start på en nykter tillvaro. För andra kanske det är ett uppvaknande från bubblan av droger.

    Varför förkasta det goda om det ändå bara är tänkt som något gott..

    Är det bättre att tänka att det är ingen mening att hjälpa de där alkoholistungarna, deras föräldrar kommer ändå bara att supa bort pengarna???

    Blir villrådig i hur du menar här om jag skall vara ärlig.

  3. Anonym
    24 november, 2013 kl. 04:13

    Hoppas att du inte har något emot att jag sprider ditt budskap.. Jag var själv en ”alcoholist unge” O har supit till själv sen jag var 13år, i dag är jag 54, o nykter alcoholist.. men jag får kämpa varje dag!Jag var 17 år när jag fick mitt första barn, o har misskött mej enormt!! Har så mycket att leva för..Tack för ordet!:)

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

