Hem > Nykterserru > Nykterserru..när Jimi kom tillbaka.

Nykterserru..när Jimi kom tillbaka.

jimiI mitt liv har musiken alltid haft den största platsen i mitt hjärta. Att lyssna på och att spela själv.

Några av de bästa stunderna i livet minns jag genom andra musiker och artister.

Jag köpte min första skiva, för egna pengar jag sparat ihop. Länge hade jag stått där i Tempos skivdisk och tittat på omslaget till LP skivan jag ville ha. Den jag önskade mig mer än någonting annat.

Are You Experienced av Jimi Hendrix.

Jag satt hemma vid grammofonen och spelade den om och om igen. Omslaget och fotografierna, tillsammans med musiken väckte någonting hos mig jag aldrig känt tidigare. Jimi Hendrix. Den första och största.

När min Pappa såg och hörde skivan jag köpt. Sa han bara: – Jävla knarkarmusik.

Men jag älskade Jimi.

Någonstans där blev musiken någonting jag använde för att må bra. Jag stängde in alla mina känslor i just det jag hörde. Älskade.

När jag söp och drogade var musiken alltid där. Som en bästa vän. Så långt borta och ändå så nära exakt det jag ville känna och vara.

En långsam blues. Munspelen i fickan och ut och lira. In i dimman.

Jag minns spelningar på Gamle Port i Göteborg. Bara för att andra berättat att vi var där. Spelningar i Ludvika där gaget var fri öl. De minns jag inte heller. Festivaler där basist och gitarrist spelade olika låtar, bara för att drickat och rökat var så för mycket.

Hasch och grönt var inte droger för mig. Kanske dumt.

Under åren har musiken som genomströmmat mitt liv förändrats, gått tillbaka igen. Nya idoler har dykt upp och försvunnit. Men alltid. Funnits där.

Det gjorde mig så förbannad när  jag blev nykter och insåg att jag inte längre kunde lyssna eller spela. Inte på samma sätt.

Musiken triggade mig in i just den känslan jag varit i när jag använt och druckit, till just den låten, den artisten.

Jag gav bort mina skivor. Lämnade min gitarr där den fick ett bättre hem.

Hur mycket hatade jag inte det. Att inte längre kunna få älska musik utan att bli sugen på att dricka och använda.

Idag lyssnar jag igen. Mycket.

På alla mina hjältar som varit en del av hela mitt liv. Från barn till nu. Det är så sanslöst skönt att kunna välkomna Jimi Hendrix, Led Z, The Band, Dylan, SRV, Pink Floyd och alla de andra. In i mitt liv igen.

Älskar min musik.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

