Hem > Nykterserru > Nykterserru..är vi värda kärlek.

Nykterserru..är vi värda kärlek.

kissDet är inte ensamheten som är värst. Det är vetskapen om att hon finns.

Hon som jag tror kommer att gå rätt in i mitt liv och förstå allt. Låta mig älska henne utan förbehåll  eller ursäkter och låter mig hitta hem.

Jag brukar ofta säga att det är ok att leva ensam.  Livet har blivit en vana, där jag och katten går vår egen väg på gott och ont.

Men jag saknar henne.

Kanske är det inte någon skillnad på ensamhet för en nykter alkoholist och någon som inte har sjukdomen. Saknaden är antagligen lika stor.

Svårigheten att våga släppa taget och se världen med hopp om ett vackert liv. Är densamma.

Att leva utan någon att älska kan vara ok. Livet fungerar och dagarna går.

I längden blir framtid och nutid lite lätt meningslöst.  Utan kärlek.

Så varför är jag ensam.

Är det för att jag är en dålig människa, för att andra ser mig som oattraktiv och utan någon som helst känsla för empati och möjlighet att ge kärlek. ?

Antagligen inte.

Det ligger hos mig och vad jag tillåter mig själv att ge. Om jag kan ge kärlek, så öppnar jag också dörren till att få.

Men livet jag har levt med alkohol och droger har gjort mig rädd.

Rädd för att jag duger, rädd för att tro och att visa mig själv. Så om jag inte kan älska mig själv, hur ska någon annan ens kunna komma på tanken att känna någonting för mig.

Är jag värd kärlek ?

Det är alla.

Kan jag ge kärlek. Vågar jag ?

Jag hoppas det innerligt.

Ofta tror jag att min egen självkänsla sätter stop för alla som vill älska mig. Jag tänker, att jag vill inte att hon ska behöva vara tillsammans med någon som mig. En alkoholist och narkoman.

Vad det betyder är att jag ser mig själv som mindre värd på grund av att jag är beroende.

Jag måste sluta med det. Vi måste sluta med det.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. Vera
    6 december, 2013 kl. 10:26

    Du är värd kärlek, värd att älskas av dig själv och av någon alldeles speciell. Och du kommer våga när du möter henne, hon som sveper in som en storm och älskar hela dig, precis som du är. Trots den du är och faktiskt…tack vare den du är! Kram Vera

    • 6 december, 2013 kl. 10:36

      Vad du är snäll och söt som skriver så. Många kramar.

  2. Vera
    7 december, 2013 kl. 10:09

    Visst är det bilden vi har av oss själva som styr mycket av det vi gör och säger, och hur vi möter andra människor. Och visst är det viktigt att vi vågar tycka om oss själva på riktigt, att vi vågar känna att vi är värda något. Då tror jag också att vi klarar av att på ett klokt och moget sätt älska en annan människa och ta emot kärlek, för att vi ärligt känner att vi får ta emot och är värd den. Värda att älskas. Det svåra är att inte ta fram de gamla reaktionssätten i relationen, men med självinsikt och mognad som vi tar till oss i tillfrisknandet så är vi kanske bättre på ta tag i problem och svårigheter än många andra, icke alkoholister. Det tog mig två år av eget arbete med mig själv när det plötsligt bara sjönk in i mig, jag är bra och jag älskar mig själv. Nu har det gått drygt fem år till och jag tycker fortfarande om mig själv och jag är bra på att tycka om andra🙂 varm kram Vera

  3. 7 december, 2013 kl. 12:18

    Hade ju samma kvinna som nu då jag en gång i tiden missbrukade och avslutade missbruket.
    Vi har gått en lång väg tillsammans jag och hustrun….numera på en väg som kanske inte alltid är beströdd med rosblad men ändå är ett härligt liv tillsammans.

    Självbilden där ställer ju till det för oss beroende när det gäller det sociala livet..man slår liksom från underläge känns det som…har nu nio år här och fortfarande kan jag inte komma ifrån den känslan ibland…det blir bättre och bättre med tiden..men helt fri från den känslan kommer jag kanske aldrig.

    Är stolt över mitt arbete med mig själv…jag lever mitt liv som jag gör…ödmjukt och utan att ta mig själv på för stort allvar…jag tror det är ”modellen” för mig.

    Ha en underbar helg nu.

    • 7 december, 2013 kl. 03:08

      Tack för din delning. Jag känner igen mig och ska försöka ta rygg på dig. Att vara stolt över det jag faktiskt gör och inte ta mig själv på så stort allvar. Många kramar// S

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

