Hem > Nykterserru > Nykterserru..jag vågar tro på att jag är bra.

Nykterserru..jag vågar tro på att jag är bra.

värdighetJag tror ibland att jag är beroende av andras välvilja. Att de gör mig en tjänst och att jag är skyldig dem att vara underdånig.

Det är en riktigt lögnaktig känsla. Lätt att fastna i och tro på.

Jag ljuger och gör mig själv en otjänst bara för att få lön från jobbet, vara vän med någon som gör mig illa och tror att jag kan få kärlek om jag gör det som förväntas i lögnen.

Om jag bara är någon annan än den jag är. Om jag låter den som ser stark ut, utnyttja att jag är svag bara för att jag behöver pengar, värme och kärlek.

Idag slutar det. Vägen som finns kvar att gå på är min.

Bara känslan av att jag får göra det som är bäst för mig, får mig att förstå att vi äger våra liv.

Jag vet att jag faktiskt är bra på saker. Jag har någonting att ge och erbjuda. På jobbet, som vän och som älskare.

Det betyder inte att jag är bra för alla. Men för någon.

För mig.

Alla har en värdighet att beskydda. Ta hand om och vårda.

Jag tar inte skit längre. Av den enkla anledningen att jag inte behöver göra det. Ingen behöver det.

Vi behöver bara säga. Nej.

Jag har ett värde. Om du inte ser det så gå ut ur mitt liv och hitta någon annan att dissa.

Det gäller mitt arbete, vänner och älskade.

Kram på er.

 

Kategorier:Nykterserru
  1. elinor myrman
    6 januari, 2014 kl. 06:44

    Akta så du inte fastnar i fällan att behöva förklara din inställning till ditt nya nyktra och drogfria liv. Det är bara ett +poäng till att du har tagit tag i ditt nya liv till den nivå du är i. Var stolt .var ett föredöme. Och om det mot förmodan finns någon som ifrågasätter ditt nya nyktra liv.var stolt.dela med dig av dina erfarenheter.LYCKA
    TILL!!! JAG ÄR nykter alkolist och fd narkoman. För 13 år sen hände en bilolycka som fick mig på rätt spår

    • 6 januari, 2014 kl. 06:47

      Tack och många kramar min vän. Det är så lätt att fastna i att vara skyldig alla någonting, så jag glömmer den jag är skyldig mest. Mig själv. Kraaam

  2. Anonym
    7 januari, 2014 kl. 01:59

    Tänker på det här att den beroende förändras när hon/han blir nykter. Som du. Som min dotter. Det är inte alltid lätt att ta, det heller. Men jag lär mig, jag utvecklas. Jag också. Som mamma. Som människa.

    Tack för dina texter. Läser alltid, men kommenterar inte ofta. Du gör skillnad. Även för oss andra. Tack.

    Hoppas många önskningar på önskelistan går att bocka av dec 2014!

    Kram
    Christel

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

