Hem > Nykterserru > Nykterserru..att lägga skulden där den hör hemma.

Nykterserru..att lägga skulden där den hör hemma.

bitter vs betterNär det jävlas i livet är det lätt att peka fingret och lägga skulden mot ett annat håll , långt bort ifrån sig själv.

Jag ser det ofta.

Både hos mig själv och hos andra.

Jag antar att vi ser det vi vill se så länge det kan vara en utväg för vår egen skuld. Kanske är det en omedveten försvarstaktik.

– Du är dum. Så jag är bra. Bättre.

Men oftast så orkar vi inte ta reda på sanningen. Jag pekar med hela handen och lägger skuld vart helst jag tror att den hör hemma. Visar världen på andras fel så mina egna blir något mindre. Det känns bra.

Eller…

Innerst inne vet jag. Att alla mina anklagelser och missriktade attacker bara är en spegel av mitt eget tillkortakommande.

Så stå upp för vad du är, och orka se det du inte är.

Inget blir bättre av att ställa ner någon annan för att se bättre ut själv.

Inte i dag. Inte imorgon.

Kram på er.

 

Kategorier:Nykterserru
  1. elinor myrman
    21 januari, 2014 kl. 09:57

    KRAM SJÄLV!!!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

