Hem > Nykterserru > Nykterserru..för min egen skull.

Nykterserru..för min egen skull.

valetIbland blir det nödvändigt att våga. Ta ansvar.

Idag är jag nykter för min egen skull. Det är mitt beslut och kanske är det endast så som jag kan gå framåt. Att inse att jag gör det för att jag vill. För att det är bättre. För att jag väljer det.

När jag var i behandling och året efter, så fanns det en trygghet i att andra såg mig. Kontrollerade att jag funkade. Det var en styrka i mitt tillfrisknande. Det fanns stunder då jag behövde att mitt liv var transparent.

Idag är det en belastning.

Känslan av att ha övervakning och att behöva bevisa, blir en stoppkloss som i förlängningen får mig att att ifrågasätta anledningen till varför jag inte dricker. Är det för någon annan, eller är det för mig.

I snart två och ett halvt år har jag lämnat blodprov. För att andra ska se att jag inte dricker.

Det får räcka nu.

Någon gång måste jag få göra det för min egen skull. Inte för mina barn, familj, vänner eller arbete.

För mig är det grunden jag står på.

Bara för mig.

Det är helt avgörande för om jag ska kunna gå vidare, att våga säga. -Jag är nykter för min skull.

Jag tror att alla vi som är beroende kommer till den punkten i vårt tillfrisknande när insikten om egenvärdet slår till. När nästa steg på resan är avgörande för hur resten av livet ska bli.

Ska jag våga säga att mitt liv är mitt eget och vägen jag går på styrs av mina val.

Då får jag ta konsekvenserna av mina val. Vad de än blir. Bara för att jag tror på mig själv och min vilja att vara nykter. Om någon har problem med släppa taget och låta mig leva. Så är problemet deras.

Jag tänker leva mitt liv nu. På det bästa sätt jag kan. Nykter och ren.

Ibland måste man ta bra beslut som är egoistiska. Ingen annan kommer ta dem, varken åt dig eller mig.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. vera
    11 februari, 2014 kl. 08:44

    Jag tycker nog inte att det är ett egoistiskt beslut, tvärt om. Du tar fullt ansvar själv och avlastar därmed de runt omkring som vill ha kontroll. Även de måste jobba i sitt program och komma vidare i sitt tillfrisknande i medberoendet. Det kan inte du göra åt dem. Med det beslutet hjälper du dem att komma vidare, om de tar utmaningen att jobba med sig själva. Ibland kan man tycka det är enkelt för andra att lägga deras tillfrisknande på dig, det är ditt ansvar, men så är det ju inte. Du har kanske kommit längre än dem? Jag tycker du är klok. Kram Vera

  2. Anonym
    20 februari, 2014 kl. 09:55

    Sån styrka o klokhet ,du har min respekt🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

