Hem > Nykterserru > Nykterserru..Jag har en terapeut som är galen.

Nykterserru..Jag har en terapeut som är galen.

selfpityJag går till en terapeut.

För att jag tänker konstigt. Ibland.

Han heter Anders och är som mig. Alkoholist och narkoman.

Nykter.

När vi började träffas hade vi en plan för vad vi skulle göra och hur vi ville komma till en bättre plats.

Det blev inte som vi tänkt oss. Det blev bättre.

För att han är lika galen som mig. Han ser nuet.

Tillsammans så kör vi på fria strängar och pratar om det som är just idag. Vad är problemet, just nu.

Det funkar. Antagligen för att han inte låter mig ljuga. Han ser mig direkt och ifrågasätter mina ursäkter.

Varje gång vi pratat och jag ensam går därifrån, har jag med mig en insikt jag saknat. Han får mig att tänka på hur skadat mitt sätt att se världen är.

Så att prata med någon som äger andra ögon än dina. Är så starkt.

Prova. Att skämmas för att ta hjälp för att må bra är galet. Man kan inte klara allt själv.

Han säger ofta. – Jag förstår vad du menar. Men du har fel.

Ibland blir jag förbannad. Men han har rätt. Nästan alltid.

Min lilla plats i världen som jag äger, är annorlunda idag. Jämfört med för några år sedan.

Det fanns en tid när jag kände att den största komplimangen jag kunde få var att ha många besökare på min begravning.

Jag tänkte, att då skulle någon kanske sakna mig.

Men då skulle det vara försent för alla som inte brytt sig om stackars mig. Misshandlade Stefan. Orättvist behandlade Stefan. Stackars Stefan.

Jag tänker inte så idag.

Det är inte synd om mig. Tvärtom.

Jag har fått en gåva som är så stor.

Insikten om att det är ok att älska mig själv. Egenvärde utan att jämföras med någon annan.

Det är ok att vara Stefan även om jag lever i mina brister och tillkortakommanden.

Jag behöver inte dö för att bli uppskattad av någon annan. Så länge jag vågar älska mig själv.

Lev. För att du kan.

Inget är värre än att inte känna någonting alls.

Kram på er.

S

Kategorier:Nykterserru
  1. Anonym
    25 februari, 2014 kl. 09:51

    Kram på dej🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

