Hem > Nykterserru > Nykterserru..old habits die hard.

Nykterserru..old habits die hard.

high-life-marijuana-267183_451_447I så många år tyckte jag inte det var en drog.

Det var bara nått jag använde när jag tyckte att jag drack för mycket. När insikten om mitt beroende snuddade vid mig lite hårdare än vanligt. Oftast när konsekvenserna lyste starka. När jag ställt till det.

Då bytte jag drog.

Jag var så jäkla duktig. Visade mig själv och andra att jag inte alls var alkoholist. Så måste det ju vara, jag kunde ju låta bli.

Om jag tog nått annat. Hasch eller tabletter. Eller vad som fanns att få tag på.  Allt finns att få.

Så var jag ok.

Jag minns en gång när jag var så stolt över att jag inte druckit på flera dagar och jag berättade för min tjej att jag bara rökt hasch. Jag trodde hon skulle bli jättestolt över mig. Hon var inte det. Inte alls.

Alkohol har alltid varit nummer ett för mig. På något märkligt sätt fick det mig att tro att jag inte hade ett beroende. Om jag använde många olika droger.

Syftet var detsamma. Vad jag än använde.

Jag ville inte känna de skarpa kanterna av livet som fick mig att se. Jag behövde slipa ner och dra ner på kontrasten.

Suddigt. Om jag inte såg, så kände jag inte.

Idag lider jag av det fortfarande. Konfrontationen mellan mig och livet är svår att hantera. Ibland låtsas jag som om de små beslut jag måste ta, inte finns. Så små saker blir till slut stora. För att jag lämnar dem att växa. Av rädsla.

Att använda är att fly. Att gömma mig för livet. Det kan vara svårt för någon som inte varit på just den platsen att förstå.

Men allt handlar om att försvinna. Slippa se.

Mig själv.

Så oberoende av vilken drog du använder och missbrukar. Så tror jag syftet är detsamma.

”Göm mig.”

Jag har slutat dricka och använda men vägen tillbaka är längre än vad jag trodde. Ett litet steg i taget vågar jag ta ansvar för mig. Det låter galet, men är så självklart tydligt för mig och de som delar min sjukdom.

Vi blir inte friska bara för att vi blir nyktra. Men vi får möjligheten till det.

Det är stort.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. elinor myrman
    28 februari, 2014 kl. 12:11

    Stefan.
    Det är underbart att du har blivit en vän av ord. Det är en av dina styrkor. Visst känner man sig liten och värdelös utan det skydd man hade av att gömma sig bakom drogerna.
    Helt plötsligt skall man stå där.naken och djävligt liten
    utan något som helst skydd. Man skall stå för vem man är och
    vad man tycker.hoppas man har kommit så långt att man stannar upp och TILLÅTER sig att känna att livet har blivit djävligt bra ?! ELLer?!

  2. 28 februari, 2014 kl. 07:38

    Tack Elinor. Du har helt rätt. Det är tufft att inse att livet är bra. Det är som om förväntningarna som är inpräntade i mig skriker efter kaos. Som om det bra livet inte är för mig. Det låter ju galet, men det sitter i min självkänsla. Är jag värd ett bra liv eller inte.
    Så jag tar små steg och vågar tro på att jag kan.
    Kraaaaam

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

