Hem > Nykterserru > Nykterserru.. jag ser beroendepersoner, all the time.

Nykterserru.. jag ser beroendepersoner, all the time.

sanningSå.

Sanning is a bitch.

När jag var i slutet av min karriär som aktiv alkoholist, och jag insåg att behandling var min väg ur beroende och missbruk.

Så trodde jag.

Att mitt problem bara var hur jag använde och drack.

Då förstod jag inte att den väg jag ramlade in på skulle förändra mitt sätt att se dagen, livet och andra människor.

För att sluta missbruka behövde jag förstå och se att mitt sätt var fel i grunden.

Jag är inte förändrad, men jag ser saker annorlunda idag mot igår.

Min syn på mig själv har fått ett annat perspektiv.

Idag är jag mindre, och större.

När jag ser mig själv ärligt så medför det en konsekvens jag inte tänkt eller reflekterar över.

Jag ser både mig och dig annorlunda. Ser dig. Med mina nya ögon.

Ser missbruk i beteenden som liknar de jag hade som aktiv alkoholist och narkoman.

Även hos de som inte är beroende. Av droger eller alkohol.

En överdriven tro på sin egen fullkomlighet. Att tro på att just en enda stark åsikt betyder sanning. Jag ser hur någon tror att ett högt och starkt röstläge ger dem mandat att se ner på andra. Styrkan ligger i hur hårt du kan slå.

Svårigheten att se andra människor ligger i ett för starkt självfokus. Jag är bäst. Tro mig. Annars är du inte med, och du är min fiende.

Jag ser beroendepersoner. Överallt.

Det kanske ligger hos mig.

För att jag är klokare idag än igår.

Kram

Kategorier:Nykterserru
  1. 10 mars, 2014 kl. 08:14

    Hej!
    Precis min reflexion sen jag blev nykter/ren…
    Kram Lotta

  2. elinor myrman
    10 mars, 2014 kl. 08:49

    Jag tror och vet att när man erkänner för sig själv och andra att man är slav under alkohol och droger. Det är DÅ det vänder tillbaka till det sanna livet.Att man får en
    chans att reparera det som misären trasat sönder att man hittar alla skärvor av livets krus. Och att man får den fantastiska gåva livet.relationer tillbaka.om inte det gör en stark ja då vet jag inte ta mig fae.. vad som är starkt. Kram Elinor

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

