Hem > Nykterserru > Nykterserru..Gud och en agnostisk alkoholist.

Nykterserru..Gud och en agnostisk alkoholist.

respect-all-religions-and-be-agnosticAtt tro på en högre makt och på en Gud.

Är en vacker tanke. Fantastisk och stark. För vissa.

Jag blir mest förbannad på tanken på en allsmäktig Gud som väljer vilka som är värda att hjälpas.

Jag respekterar och kan även känna en viss avundsjuka gentemot människor som har förmågan att tro.

Själv har jag en inbyggd misstro mot överhet och är alltför ifrågasättande för att någonsin på allvar kunna bli religiös.

Det har funnits så många stunder i mitt liv där jag verkligen sökt och önskat att jag skulle få en stund av uppenbarelse och klarsynthet när det gäller min syn på en högre makt. Jag har önskat att jag kunde tro.

Men.

Jag är så fast i min syn på att vi formar vårt eget liv utifrån de beslut vi tar, att jag ser hela gudsbegreppet som en falsk och tunn livlina för de som söker enkla förklaringar på sin egen situation.

Missförstå mig inte, jag har respekt för att det finns olika sätt att tro. Olika vägar att vandra.

Men för mig finns inte Gud. Ingen högre makt som ger lycka eller sorg.

Bara tanken på att det skulle finnas en yttre kraft som hjälper vissa och stjälper andra får anarkisten i mig att vakna.

Så varför är det viktigt att våga säga.

Det är viktigt. För att min tro på att det inte finns någon högre makt, skall respekteras på samma sätt som det är viktigt att respektera de som tror.

Det finns ett andligt program där många människor finner just sin högre makt. Det är fint och det är för många alkoholister och narkomaner vägen ur ett beroende. Det ger dem en styrka att orka.

Jag är glad för att de tror på Gud.

Men det blir galet när någon talar om för mig att det är en förutsättning för att jag ska kunna bli nykter och få ett bra liv. För mig ser världen annorlunda ut. Jag ser det logiska och lever i vart det leder mig.

Jag är och har alltid varit en agnostiker. En tvivlare.

Det betyder inte att jag inte kan ta del av det andliga 12-stegs programmet som AA ger mig.

Men det betyder att jag får ta ansvar för min egen framtid, och inte lägga det i händerna på att en högre makt utanför min kontroll.

Jag väljer att inte tro.

Det är ok.

På samma sätt som det är ok för andra att välja att tro på en Gud och en högre makt.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. Mimmi
    19 mars, 2014 kl. 10:04

    Mycket bra skrivet…kunde inte ha sagt det bättre själv…Jag tror inte heller på nån högre makt….för enligt mig så skulle det då inte finnas så mkt orättvisor på vår Moder Jord som det faktiskt finns…det är väl ungefär samma tänk som du har….en del får hjälp, andra inte:-/ Jag vet en präst i norra Dalarna som var ute och körde bil på vintern, i en kurva fick han sladd, insåg att han skulle hamna i diket…idioten släpper ratten och ber gud om hjälp att hålla sig på vägen…vad hände tror du….Japp, mycket riktigt…gubben hamnade i diket…SÅKLART!! Jag får ofta frågan om jag tror på gud, näe svarar jag, men den dag jag får se honom/henne så ska jag tro…nästa fråga blir…Tror du på tomten…Ja, svarar jag…för honom har jag träffat🙂

    Lycka till i fortsättningen🙂

    • elinor myrman
      22 mars, 2014 kl. 01:39

      Finns gud? Jag vill det , det skulle vara så enkelt då, ha någon att skylla på eller?
      Jag VILL så gärna att gud finns och fyller upp det konstanta tomheten jag känner HELA tiden,som jag trott berott på avsaknaden av droger och alkohol.
      Nej jag utgår ifrån att det är själva LIVET jag känner HELA tiden.i bland är det bra i bland är det dåligt. Ha det!!!

      • 22 mars, 2014 kl. 01:50

        Kram min fina vän. Det är ju så att när vi känner…så är det vi och inget annat. Det är vad jag väljer att tro.
        Kraaaaaam

  2. elinor myrman
    20 mars, 2014 kl. 12:37

    Jag vill och tror att bilolyckan var guds sätt att väcka mig annars så hadde jag antaglien suttit död utanför bolaget.jag var en djävl.. värsting innan olyckan hände droger och alkohol styrde mitt liv.
    Den gjorde mig nykter,drogfri nu har jag kontakt med mina barn igen, reser,jobbar ,har börjat träffa killar igen.
    Jag prackar inte på någon min tro, jag respekterar andra som väljer att inte tro på någon gud,jag börjar luta mer mot buddismen. Frid mer er. En lycklig liten myra.

  3. Wenche
    23 mars, 2014 kl. 04:59

    Jag tycker att vi behöver bli mer uppmärksamma på att alla är olika. Vi är unika människor med individuella behov och bakgrunder.Enligt mig så är det viktigt att alla får välja SIN väg i tillfrisknandet. Kram

    • elinor myrman
      23 mars, 2014 kl. 06:14

      Vi är unika varelser som lämnat ett alkohol och drogmissbruk .
      Och som försöker stå på egna ben sen om vi har gud som en krykka är upp till varje indevid. Det är valfriheten som man skall värna om,jag är glad för varje indevid som klarar sig ifrån alkoholen och drogsituationen’ sen hur man vinner den kampen är ganska ointressant för andra. Det tycker jag . Frid med er .

  4. peter
    20 april, 2014 kl. 06:30

    Stämmer på öret om hur jag se det, mycket bra skrivet.:) Ps. sedan förstår jag ju naturligtvis att alla inte kan se det som du och jag men var och en har ju faktiskt möjlighet att utnyttja sin fria vilja när det gäller sådana här spörsmål..

    • 20 april, 2014 kl. 07:29

      jag VÄLJER att se GUD. ibland undrar jag va fae..
      håller jag på med, och DET är inte lätt alla gånger. men sen kommer jag i håg att det är FAKTISKT människan SOM är den stora och grymma. vi fick en jord med djur och växster och vad gör vi??? SABBAR hela läget. NEJ JAG VILL ATT GUD SKALL FINNAS. DÅ FINNS HAN. AMEN

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

