Hem > Nykterserru > Nykterserru..Hur jävla lång tid ska det ta.

Nykterserru..Hur jävla lång tid ska det ta.

aa1993 gick jag in i min första behandling för min alkoholism. Den första av många.

För att min familj krävde det. De hade inte kraft att lida längre.

Så för deras skull ville jag bli ren. Inte för mig.

Det var en tid i mitt liv där jag var mitt i ett beroende som förstörde varje chans till ett normalt liv både för mig och för min familj.

Jag var gift då. Hade 2 döttrar som jag älskade över allt annat.

1993. Det är 20 år sedan.

Så lång tid tog det för mig att förstå och acceptera att jag är alkoholist och narkoman.

Tiden där emellan upptogs av återfall och försök till att använda och dricka normalt.

Grymma konsekvenser följde både för mig och de som fanns i min närhet. Bråk och misshandel, ekonomisk ruin och depressioner som aldrig tog slut. Ändå så valde jag att se mig som annorlunda jämfört med ”riktiga” alkoholister och narkomaner.

Jag hade ju kontroll. Typ.

Normalt.

Så här i efterhand kan jag se tillbaka på alla dessa år med en känsla av bitterhet. Varför förstod jag inte att jag inte kunde. Hur kunde det komma sig att jag inte såg.

Jag tror att svaret är så enkelt att jag inte ville. Kunde eller vågade.

Alkohol och droger var mitt liv. Älskade det. Hatade samtidigt. Men längtan efter nästa kick överträffade alltid skammen av det tidigare jävelskap jag ställt till.

Jag älskade min vän. Den bästa som aldrig svek mig. Alkohol och droger.

Så det tog 20 år innan jag förstod.

Stefan Johansson är alkoholist och narkoman.

No more, no less.

Det var en sådan befrielse att se och ärligt säga. För första gången såg jag min sjukdom tydligt och jag skämdes inte längre. Den insikten gav mig lugn och en väg ut ur skiten.

Otroligt märkligt är det att det bara är 2 år sedan.

Som jag la ner svärdet och slutade kämpa emot.

Hur jävla lång tid tar det att bli frisk frågade jag mig.

Svaret för mig är; resten av mitt liv.

En dag i taget. Timme för timme.

Ett beslut i taget.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. Vera
    22 mars, 2014 kl. 07:19

    Som du säger, det tar hela livet att bli frisk. Glädjande nog får vi vara med om det. Viktigt att minnas bakåt och viktigt att ta vara på varje ny dag som vi har tur att få, i nykterhet och tillfrisknande. Kram vera

  2. Anonym
    23 mars, 2014 kl. 09:00

    Jag tycker du är en otroligt modig man. Kram på
    Dej🙂

  3. Imponerad!
    28 mars, 2014 kl. 02:43

    Glöm inte att du numera kan kalla dig Fd!!!
    Före detta alkoholist och narkoman – på väg mot nya mål i livet! :))
    För var dag kommer du närmare. Var stolt över att du ger dig själv denna möjlighet. Det som varit har varit och kommer inte tillbaka. Det är helt meningslöst att älta gammalt! Man kan inte göra ett dugg för att få det ogjort. ( OBS. Jag menade inte att Det på något vis skulle vara enkelt…nej hjälp…) Snarare att försöka tänka ”Det är som det är”
    Men från den dagen du valde livet gav du dig själv och din omgivning möjligheter till minnen av goda dagar. DET är ju helt fantastiskt!!
    Tufft jobbat!
    Jag önskar dig all lycka i framtiden!

    • 28 mars, 2014 kl. 06:39

      Tack min vän. Det värmer att få stöd. Många kramar.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

