Hem > Nykterserru > Nykterserru..Att ta ansvar för hur du ser mig.

Nykterserru..Att ta ansvar för hur du ser mig.

righttJag satt i solen såg människor gå förbi. Vanliga vackra män och kvinnor.

Det slog mig att alla jag såg var människor med glädje och lycka, likväl som sorg och problem i sina liv.

Inte bara jag brottas med hur dagen och morgondagen ska bli.

Säkert gäller det även dig. Just du. Som läser mina tankar och ord.

Det finns en plats och ett tillstånd där jag ibland tillåter mig själv att plantera min själ och en döende livskraft.

Om du är nära mig och ser att jag omedvetet ställt mig där, så ber jag dig att hugga mig i nacken med kraften jag inte själv har.

För det är ibland svårt att ha insikten.

Jag tror så fullständigt på att jag själv formar min lycka. Ger den förutsättningarna att växa eller dö.

När jag befinner mig på platsen där jag tror att världen har en konspiratorisk plan för att göra mitt liv till ett elände och att alla problem jag har, beror på att människor omkring mig har missförstått eller gjort mig fel.

Då har jag valt att fullständigt blunda för poängen med livet.

Vi är inte offer för en genomgripande plan vars syfte är att förstöra våra liv.

De reaktioner andra har på mig, beror på och kommer ifrån. Det jag gör och gjort och hur jag bemöter mig själv och andra.

Antagligen kan jag vandra genom hela livet med en livssyn som lägger skulden på mina problem och andras åsikter om mig, på alla utom mig själv. Säkert finns det någon som orkar hata och misstro ett helt liv.

Om jag gör det.

Då har jag misslyckats med att se det viktigaste i livet och valt att inte se min egen roll i konsekvenserna av mina beslut och ageranden.

Jag skördar vad jag sår.

Den jag är bestämmer hur du ser mig.

Mina val påverkar världen jag lever i.

Dina åsikter om mig, är inte mitt ansvar. Men är ett resultat av det jag gör.

Så.

Om jag vill att du ska tycka om mig och den jag är, så får jag också ta ansvar för att vara en människa som gör rätt mot just dig.

Och gör jag fel.

Snälla. Berätta det för mig så jag kan göra rätt.

Kram på er.

 

Kategorier:Nykterserru
  1. pumimatte
    26 mars, 2014 kl. 09:23

    Underbara insikter jag läser om🙂 Dom kan göra ont men i de långa loppet så leder dom en rätt, oavsett vad det gäller. I stort som smått. För mig tog det många år innan jag lyckades pussla ihop det kaos jag en gång levde i, men när väl allt satt på plats så… ja, när jag kom till insikt om vad jag ska och kan ta ansvar för, var en befriande känsla…

  2. Vera
    27 mars, 2014 kl. 08:25

    Åh till stor del mina ord och känslor🙂 kram Vera

  3. elinor myrman
    27 mars, 2014 kl. 09:49

    Forsätt att skriv dina ord är som balsam för själen. Kram Elinor

  4. elinor myrman
    29 mars, 2014 kl. 08:11

    Det är väl klart att man hoppas det finns en medmänniska som suger tag i en när man låter självömkan äta på en. MEN man får nog alltid räkna med sig själv i slutändan men även fast det är ett stort ansvar man lägger på sin medmänniska så om det blir lagt på mig så gör jag det i vått och torrt.
    Ha en trevlig forsatt helg .

  5. Elizabeth
    3 april, 2014 kl. 04:49

    Excellent.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

