Hem > Nykterserru > Nykterserru..Jag äger skulden.

Nykterserru..Jag äger skulden.

sanningenHon var verkligen så sann i det hon sa. Min tjej.

– Stefan, du super varje dag. Kan du inte se det själv.

– Nej, sa jag. Jag dricker. Det är en jävla skillnad mot att supa.

– Varje dag Stefan. När du kommer hem ifrån jobbet så super du. Blir full och bråkar.

– Skitsnack, sa jag och trodde inte en sekund på mig själv.

Hennes argument var tjat. Åsikterna och hur hon led i mitt missbruk var totalt osynliga för mig. För jag ville inte se.

– När du kommer hem så är det första du gör att ta en öl. Varför kan du inte se det, skrek hon.

– Exakt, svarade jag. Jag tar en öl. Eller några stycken. Max 7-8. Fatta hur mycket jag har att göra på jobbet och vilken press jag har på mig att göra rätt. Det är ok att dricka några öl för att varva ner. Alla gör det.

Det var mitt svar. Varje jävla dag.

Att det var ok. För jag behövde det. Mer än kärleken från min familj.

Så jag hade alltid en ursäkt för att dricka. Utan avbrott.

När helgen kom så släppte jag loss alla hämningar vad det gällde mitt drickande.

Så hon och barnen fick leva i den världen. Offer för min alkoholism med en förnekelse starkare än kärleken jag kunde ta emot. För kärleken fanns.

Den var bara inte i närheten av att någonsin kunna konkurrera med en alkoholists kärlek till drogen.

Inget eller ingen kan.

Så jag har förlorat mycket. Värdighet.

Kärlek.

Jag förlorade respekten ifrån de som älskat mig.

För att jag trasade sönder och lät min väg styra deras liv.

Så att ha 2 års nykter tid är stort. För mig och för att det ger mig möjligheten att be om ursäkt på ett sätt jag inte kunde tidigare.

Till mig själv. Men framför allt till de jag sårat.

Det finns en sanning i kärleken som aldrig försvinner när den en gång setts och känts. Men för att uppskatta och våga se den, behövs en insikt och förmåga att se, och skala av det trasiga utan att lägga skulden utanför mig själv.

Jag äger min skuld.

Älskar er. Alltid.

Kram.

Kategorier:Nykterserru
  1. elinor myrman
    1 april, 2014 kl. 10:18

    Min kära ordakrobat.
    Att komma till insikt och man erkänner för sig själv Och för andra DET ÄR STORT då är redan en bit av den livslånga kamp som TOTAL nykterism av ALLA droger. Då har man redan vunnit en jordskred seger. Att erkänna att man är och varit ETT stort egostiskt SVIN. När man ligger där nere och sakta håller på att resa sig ,SKALL man GÖRA det med RAK rygg.
    att EFTER regn kommer det SOLSKEN tillslut. kram.E.M

  2. Moa
    2 april, 2014 kl. 01:12

    Dina texter ger mig tröst. Ger mig lugn och stillar min oro. Ger mig mig nya insikter och förståelse. Jag läser dem alltid.Tack!

  3. 2 april, 2014 kl. 09:15

    Jag är så glad för att ni tar er tid att titta in och läsa mina tankar och bekännelser. Det betyder för mig att någon ser mig. Många kramar och tack för allt. Kraaaam

  4. 11 april, 2014 kl. 05:15

    Det är otroligt tröstande att se ngn som klarar av att vara nykter en dag i taget, min man är inte där ännu och förstår ännu inte sitt problem till fullo. Men än så lever hoppet…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

