Hem > Nykterserru > Nykterserru..att fastna lite grann.

Nykterserru..att fastna lite grann.

stuckIbland missförstår jag mig själv. Vad jag vill och varför.

Det är inte så konstigt egentligen. Jag har levt så länge i det som var och fanns att jag har en tendens att sätta på mig mina svartaste solglasögon för att dölja vägen jag borde vandra imorgon.

Mina vänner ser mig antagligen för sällan. De tror att min frånvaro beror på ett engagemang som inte finns eller är obefintligt litet.

Att jag inte bryr mig.

Det hade varit enkelt om det var så. Om mina andetag bara var för mig.

Jag minns allt. Bra och dåligt. Lever där. Ofta.

För att inte såra eller göra någon illa medvetet eller omedvetet.

Så låter jag min dörr vara stängd. För alla utom mina barn och barnbarn.

Jag ler ofta. På riktigt.

Men jag älskar stunden då jag är ensam. Det är min lögn.

Det är ett sätt att låta tid gå framåt utan att delta i något. Räkna timmarna. Dagarna.

Att vara nykter och ren är inte detsamma som att ha lyckats bli fri. Ibland tror jag att jag var lyckligare och mer levande när jag använde.

Det är såklart bara en misstolkning av verkligheten. Ett ögonkast mot den enkla vägen. Men tanken kommer ibland.

En lite sotig, kladdig känsla som fastnar och gör ljusblå himmel till svart.

Gå vidare. Våga få tid.

Levande.

Så jag vaknar. Stiger upp och borstar mina tänder. Sätter på kaffet och tittar ut genom fönstret för att se att det verkligen är en ny dag.

Jag ger katten mat.

Så går ännu en stund och jag funderar på att kasta mina solglasögon.

Solen lyser men bländar inte.

Its ok.

Kram på er.

Kategorier:Nykterserru
  1. 20 juli, 2014 kl. 07:04

    bakom mina solglasögon kan ja va mig själv det är en låt som går så där. du kanske känner det ungefär så där. jag har oxå väldigt svårt att släppa in människor NÄRA för man tror att det är någon djäv..
    baktanke. även fast jag är drogfri är jag misstänksam och tror at dom är ute efter något. DET KOMMER TA TID ATT SLÄPPA MISSTÄNKSAMHETEN.FRID BRODER

  2. Vera
    20 juli, 2014 kl. 10:39

    Att leva nykter är en sak, att LEVA nykter en annan. Det ena kräver en botten, ett beslut och en insikt om maktlöshet. Det andra däremot, kräver mod, vilja, ödmjukhet och kärlek till sig själv. Du får mig att minnas det, tack. Kram Vera

  3. ulla winblad
    23 juli, 2014 kl. 09:06

    Hej Stefan, du är så himla bra. Fortsätt att skriva! Du hjälper mig att förstå den jag tycker bäst om. Idag har jag skickat ditt inlägg till just honom och jag väntar på hans kommentar. Jag tror att han känner igen sig. Vi behöver dig. Stora varma kramar från mig Ulla.

  4. 24 juli, 2014 kl. 04:50

    Jag blir så glad över att ni orkar läsa vad jag skriver. Det är tankar som kommer ifrån både aktivt missbruk och ett tillfrisknande som jag antar aldrig har ett slut. Varje dag är ny. Så många dagar jag tänkt låta bli att skriva.
    Men tack vare er så fortsätter jag. En dag till.
    Älskar.
    Kram.

  5. vera
    25 juli, 2014 kl. 03:38

    Stefan, det kanske känns som om det är dina egna tankar, vilket det ju är…men det är faktiskt mina tankar också, och mina känslor…som du så bra sätter ord på. Därför är det så fint om du fortsätter dela med dig, till oss som kanske känner och tänker men som inte sätter ord på det, som du. Dina ord väcker/håller processen vid liv inom mig, som att gå på ett möte och höra andra berätta och så klarnar det och landar i mitt tillfrisknande. Du kanske känner att du hjälper dig själv genom att skriva, men tro mig…du hjälper mig också. Tack för det. Kram, Vera

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

