Hem > Nykterserru > Nykterserru..sekunden som gav mig livet.

Nykterserru..sekunden som gav mig livet.

BelieveEn vän ringde. Rädd.

Han var på väg in på ännu en behandling.

Just i det ögonblicket är det som om livet inte längre finns. Jag skiter i allt och vill egentligen bara dö en stund. Bara för att inte behöva vara med och ta några beslut. Gör vad ni vill med mig men låt mig slippa allt ansvar. Gör mig frisk och låt mig slippa vara med om en jävla behandling till. Orkar inte en resa till.

Så är det inte för alla och inte alla gånger.

Men ibland. Ofta. För mig alltid.

Även om jag visste att jag skulle dö om jag inte fick hjälp så insåg jag att det skulle göra ont. Abstinensen är ett helvete. Känslorna vi tvingas se gör ont. Insikten om vad som kommer gör mig livrädd. Det gör ont att vara i behandling för alkohol och droger.

Att ta ansvar för min jävla skit. Gör ont. Får mig att hata alla som inte förstår och jag lägger skulden på dig. Henne, honom, livet.

Lögner såklart. Men jag har inget annat.

Sen kommer, kanske, någonting vackert. .

När jag orkar vara ren och nykter och ser stunder i livet som för första gången. Igen.

Varje gång som det har hänt mig så har jag fått chansen.

Det är den lilla sekunden av insikt som kan hålla mig ren och nykter för resten av mitt liv om jag har tur och jag orkar hålla fast. Vid den stunden.

Då när jag ser mig glida över ifrån min lögn in i sanning. När jag ser mig själv. När jag inser att jag faktisk kanske kan.

Jag tror på det ögonblicket även om jag behövde få det kört i halsen på mig flera gånger om igen.

Det räddade mitt liv.

Kram på dig som är där just nu, i valet att se eller blunda. Det kommer göra ont. Jävligt ont.

Men det är vad som krävs.

Jag tänker på dig och älskar dig.

Du kan, min älskade fina broder och syster.

Kram

Kategorier:Nykterserru
  1. elinor myrman
    10 februari, 2015 kl. 09:34

    Godmorgon Stefan.
    Du skall veta att just DINA ord ,stärker o räddar nog
    Många som velar med sitt beslut att bli ren.
    Att välja kampen ja striden att bli ren.
    Tack för att just DU finns till!!!
    Även jag som är gammal i min nykterhet finner styrka i
    Dina ord. Kram💖

  2. ulla winblad
    10 februari, 2015 kl. 10:44

    Våren är på väg Stefan. Nya dagar . Kämpa ! Jag ser dig och känner för dig. Kan föreställa mig. Min kärlek har det kanske likadant? Försöker fylla dagen, men han vill inte erkänna ensamhetens gissel och tankarna, men jag ser honom också. Jag finns här och där, känner och kan föreställa mig. Jag ett maskrosbarn, som också fått kämpa för överlevnad. Jag gav inte upp och gör det inte nu heller, men varje dag är inte en dans på rosor. Jag har lyckats överleva i snart 73 år. Fått se utvecklingen från då till nu. Föröker ständigt övertala mig själv att jag inte är ensam. Ensamhet skapar vi själva tror jag? Nu ska jag ge mig ut på skidpåret ensam, men är inte ensam där. Gud är alltid med mig. Kram på dig.

  3. Jessica Palm
    12 februari, 2015 kl. 11:48

    Kram.♡

  4. 28 februari, 2015 kl. 07:19

    Texten du skriver är både vacker och stark. Det är som Elinor skriver det räddar nog. Jag är själv uppvuxen med föräldrar som var alkoholister. Det var bråk, blod. ..min bror skar ner pappa när han skulle ta livet av sig. Det hände så otroligt mycket och jag har inte minne om allt tack och lov. Trots detta så trillar jag också i skiten, alkohol för min del. Jag är nykter sedan länge. Nu är det min äldsta dotter som i början hatade mig för att jag ställde ultimatum, hon valde rätt och är på god väg. Jag känner att jag vill läsa mer av det du skriver så jag blir följare. Min blogg ägnar jag åt en annan obotlig sjukdom som hittills har tagit mitt ena ben och nu är jag inlagd för att amputera nästa. Titta in om du vill. Kram

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyrfalks Caminoblogg - pilgrimsvandring på el Camino

St-Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela - Fisterra

En Orädd Blogg

För Livrädda. Och resterande promille...

UnPickled Blog

How I Secretly Quit My Secret Habit of Secretly Drinking

pumimatte

Allt mellan himmel och jord...

Nykterserru ...

En nykter alkoholist som en dag i taget snubblar vidare in i livet

våldsmotstånd

Mot våldet i samhället.

Beroende

ställ frågan.... boka samtal....

Alla Dessa Dagar

En Utrikesministers Vardag Och Verklighet

Alkoholist jag?

Tid tar tid!

